Vahel mu käest küsitakse, et kas ma aitan lastel koolitöid teha. Nii ja naa. Varasematel aastatel eelistas tütar isa seltsi. Kui ma kodus olen, siis on mul õhtuti õppimise aegu alati köögitoimkond ja kui mind kodus pole, siis mind lihtsalt pole. Nüüd on õppeained ära jaotatud. Isa käest küsib tütar matemaatikat ja inglise keelt, minu käest ajalugu ja vene keelt (aga muidugi saan ma ka inglise keele ja matemaatikaga hakkama).
Minu jaoks on see pidupäev, kui kuuendas klassis õppival tütrel
on ajaloos kontrolltöö vm vastamine või vene keeles midagi ja ta minu seltsi
küsib (ega siis 12-aastasega ole enam nii väga palju koosolemist). Seame end
mõnusasti sisse, ma loen teksti läbi ja räägin talle selle edasi. Vahel kaks
korda. See on minu jaoks ka uus ja huvitav, vanasti aeti ajalootundides ju
mingit jama. Vahel küsin neid küsimusi, mis õpetaja on andnud. Sest tütre
eelistus on õppida kontrolltööks viisil, mis toob maksimaalse hinde, mitte asja
enda pärast. Minu eelistus on asi ise piisavalt v maksimaalselt selgeks saada,
tühja neist hinnetest. Minu jaoks on tütrega koolitööde tegemine lihtsalt tore
seltkondlik tegevus, pealegi on tänapäeval nii toredad õpikud, naudin ja
rõõmustan iga kord, kui mõne kätte võtan. Ja ma jälgin pidevalt enda tundeid,
et rõõm, avastamishimu ja nauding oleks ülekaalus ja väljendan kooli suhtes
pigem head. Kui miski ei meeldi, siis tegelen pigem enda rahulolematusega kui
lähen seda lapsele ütlema (probleemid on lahendamiseks, mitte nende üle
kaeblemiseks).
Positiivne emotsioon on oluline. Kui tütrel tuleb emotsionaalne
koht, pinge, et ei saa aru või ei jää meelde, teen nalja. Mulle tohutult
meeldib klounida ja tütar on üks parimalt minu huumorit jagavaid inimesi siin
maamunal – alati saab aru ja talle tundubki see naljakas. Teised inimesed
jäävad vahel mulle kummalisel pilgul otsa vaatama ja ma ei tea, kas peaks veel
vinti üle keerama või ütlema, et nali oli või hoopis vait olema ja korralikult
käituma. Tütrega seda muret ei ole, tema jaoks on see lihtsalt lõbus ja
õpivõime taastub naerdes kiiresti. Aga üldiselt tahab ta ise oma asjadega
hakkama saada ja minu meelest kuigi sageli abi ei küsi.
Pojaga on mõneti risti vastupidised lood, nagu ikka. Oleks ka
liiga igav, kui kahe lapsega ühesugused kogemused oleks. Kui pojal on kodus
midagi teha jäänud (tavakooli teises klassis mitte liiga tihti), siis tuleb
kõigepealt tükk aega kaeblemist kuulata, poole tegemise aegu ka ja võibla
pärast veel. Siis ma keskendun oma muule tegevusele (käsitöö või tavaline
kodutöö nagu koristamine on parim), et mitte ärrituda. Ja kui ta väga pikalt
arutlema jääb, kas joonistada kodulugemise vihikusse tegelasele sinised või
punased sokid, siis arvan, et mõlemad on head variandid, ta võib täitsa vabalt
ise valida. Aga sedasorti vastuseid nagu tee punased ma pigem ei anna. Mäletan küll,
et lapsena ma ise küsisin ka. Ja kui ema ütles, et tee rohelised, siis mina tegin
lillad. Ema see vahel häiris, et miks ma üldse küsin, kui ma nagunii teen
omamoodi, aga ma sain just siis aru, et lillad sokid oleks parimad, kui ema oli
öelnud, et tee rohelised. Võibla oleks hea mõte olla pojaga abivalmim, aga ma
pigem tõmbun eemale oma tegemistesse. Peamine on püsida rahus ja tasakaalus ja
pojaga koos koolitööd tehes see nii lihtsalt ei pruugi õnnestuda (naljast on
asi kaugel, teda see pealegi ärritaks). Kuigi õpikud on muidugi needsamad head
õpikud, mille üle ma neli aastat tagasi juba rõõmu tundsin.
Vahel kuulen poja suust sellist küsimust ka, et kas ma tõesti pean
selle ise tegema. Ja ma siis ütlen, et pead jah. Või siis tegemata jätma ja
tagajärjed vastu võtma (nt koolis õpetaja hakkab pahandama). Mina igatahes ei
tee. Ja see mittetegemine nõuab omajagu pingutamist. Ma olen pojale tundide
kaupa motivatsioonikõnesid pidanud, milleks kõigeks talle üks või teine asi
kasulik on, sest ta tahab ju vingeks meheks saada, kes selle ja teisega ise
hakkama saab ja need väiksed asjad õpetavad talle suuremate asjadega
toimetulekut eakohasel viisiil. Selle peale ta mõtleb natuke, ohkab ja teeb
ära. Tütrele selline lähenemine ei sobiks sugugi. Kuidagi me ikka saame need
asjad tehtud, mis vaja. Või siis mitte.
Kui laste koolitöödele silm peale jääb, siis komavead
parandan ikka ära. Ja ütlen lastele ka, kuidas peaks olema. Isegi siis, kui (ja
veel eriti, kuna) nende arvukad õpetajad sellest suurt midagi ei pea.
Üsna teistsuguses meeleolus kirjutatud sissekanne kodutööde teemal, ja kooli teemasildi all on neid veelgi.Vaatenurki ongi palju, minu jaoks need vanad kirjutised kõik ikka mingit nurka pidi kehtivad.
Hiljem lisatud. Jäin selle üle mõtlema, et ega ma ometi siin
nö lapse ignoreerimist ei propageeri. Lapse pidev ignoreerimine on väga valus karistus
ja sellel on halvad tagajärjed hilisemas elus. Ma usaldan, et selle blogi
lugeja teab ise, mis tema jaoks sobib ja nopib üles ainult enda jaoks õige
lähenemise, nii et ma pole pidanud vajalikuks osutada, mida ma ise igast asjast
arvan (ainult igast teisest). Ja armas lugeja, ma lausa tänan, et Sa oled selle
kaheksa aasta ja rohkem kui 600 postituse juures minu puudustesse leebelt ja
sallivalt suhtunud ja heatahtlikult kaasa mõelnud, nii et mu virtuaalne elutuba
on ikka tore koht mulle endale ka.
Eks ma ikka toetan ka poega kodutööde tegemise juures – oma võimaluste
piires. Ma arvan, et eelkõige ta vajab oma tülikate emotsioonide äratalumise
abi. Et ma olen seal samas või kõrval ruumis ja kuulen tema vahel üsna tülikat
ja raevukat eneseväljendust ja püsin ise selle juures mõistlik ja eriti heal
juhul saan teda suunata oma tunnetega tegelema. Päris otseti seda etteastet kuulata
ma pidevalt ei suuda. Niigi lähen vahel ikka endasti välja (ja ma tänan selle
õppetunni eest, muuta endas ära need kohad, mis minus ärritust tekitavad). Aga õnneks
on käsitöö ja õnneks ta saab ikka ise ka endaga toime.
TJT
2 kommentaari:
Toredat aastavahetust teie perele !
Sulle ja Su armsatele ka mõnusat pühadeaja jätku ja imelist uut aastat!
Postita kommentaar