„Sa võiksid ka seda raamatut lugeda, see meeldiks sulle,“ arvas mu 13-aastane tütar. Palacio „Ime“ räägib 10-aastasest haruldase geneetilise haiguse tõttu kummalise näoga poisist, tema 15-aastasest õest, nende koerast ja vanematest ja New Yorgi rikaste linnaosa erakoolist. Selle raamatu esimest osa loeti millalgi ERR-is ette ka, arhiivist on see järelkuulatav vast praegugi.
See raamat meeldis mulle tõesti. Ma nautisin raamatut, kus peategelased
armastavad üksteist ja vanemad toetavad last. Selle raamatu peresuhted on
kahjuks tohutu erinevad eesti tavalise lastekirjanduse peresuhetest, kus vanemad
on sageli empaatiavõimetud tööst vaevatud tüübid, kel pole üldse jõudu lastele
tähelepanu pöörata (eks see ole sel kurnatud põhjamaal eluline ka, aga ikkagi –
lasteraamatud loovad eeskujudena meie tulevikku). „Ime“ vanemad toetavad oma
erilise väljanägemisega poega jäägitult ja loovad oma armastusega põhja tema
isiksuse õitselepuhkemisele. See põhimõte kehtib küll päriselus ka – need kümned
eesti pered, keda ma olen näinud oma lapsele sisukat armastavat tähelepanu
pööramas, kasvatavad ka just selliseid
inimesi, võimsaid ja imeilusaid loojaid, kelle kätte just tahakski oma tuleviku
usaldada.
Teine asi, mis raamatus rõõmustas, oli see, et Ameerika rikaste
erakooli tegevus on eelkõige suunatud lastes inimlikkuse kasvatamisele. Skeptik
minus ei jäänud seda viimast küll päriselt uskuma – sest minu jaoks kehastab Manhattani
rikaste kultuur peamiselt edukultust, kus inimlikkusele on vähe kohta, aga seda
enam oli see ikkagi köitev lugemine, just tuleviku loomise mõttes. Kooli direktor
on äärmiselt sümpaatne tegelane, samuti emakeeleõpetaja ja negatiivseid
õpetajakujusid pole*. Kuivõrd raamat tuleb angloameerika taustaga kultuurist, siis
muidugi on sisuks ikkagi hea ja kurja võitlus – ja kas pole tähelepanuväärne,
et see on saavutatud peagu ilma negatiivsete tegelasteta? Kurjus on igas inimeses
ja igas inimeses tuleb see isiklike jõupingutustega võita. Igas inimeses on ka
heledad jõud, millele ta oma võitluses saab toetuda. Mulle meeldis, et raamatu
tegevus oli avatud erinevate tegelaste vaatepunktist ja igaühe sisemised
võitlused olid hästi nähtavaks tehtud.
Edukultus oli raamatus samuti kesksel kohal nagu see ilmselt
on tolles kohati äärmuslikult välisele orienteeritud ühiskonnas. Siin on mul
Eesti üle hea meel, et meil tunduvad need asjad paremini olevat. Küsisin tütre
käest üle, kas tema üheski klassis on lapsi jagatud populaarseteks,
sportlasteks, tarkuriteks, nohikuteks või veel kellekski, aga ei ole. Minu kooliajal
olid ka inimesed ikka inimesed. Ameerika lasteraamatus on selline sildistamine nii
läbiv, et tundub nende normaalsusena. Ja peategelase suur võit on ronida
kooliaasta jooksul populaarsuse alumiselt astmelt kõrgeimale. Omamoodi liigutav
muidugi, aga samas kahju, et kirjanik arvab, et see tegelane ainult populaarsuse tipul lugeja
poolehoiu ära suudab teenida. Inimõiguslane
minus eelistaks vähem välist sära kui „Ime“ molto
grande finales – et eluõiguse saaksid ka need, kes sellisesse tippu kunagi ei
küüni. Ameerika kultuurist pärinenuna arvaksin sellise enda kohta ilmselt, et kahju, et ma argliku eestlasena ei julge avalikult täiel rinnal rõõmustada ja sellist edukogemust vastu võtta ja nautida. Sest ma ju olen seda väärt.
Mulle meeldis veel see, et sündmustik oli hästi
konstrueeritud, laitmatult. Kohati ehk natuke liigagi hästi, sest mulle tuli ette pilt
toimetajatest, kes sisu väljamõõdetud šnittide järgi paika seavad, ja oletan,
et selle all võis isikupära kannatada. Aga edu on ju selles kultuuris keskne mõõdupuu
ja on ju välja mõõdetud, millised käigud kuidas lugejale mõjuvad. Igal juhul
pakkus see raamat mulle äratundmishetki, üleelamisi ja mõtlemisainet. Ma kohtusin
enda sisemiste kollidega ja sain nendega tuttavaks, selle eest olen tänulik.
Kui me tütrega sellest raamatust rääkisime, arvas
9-aastane poeg, kes on seda järjejutuna ERR arhiivist kuulnud, et tema tahaks
ka selle raamatu läbi lugeda. Mul oleks
selle üle väga hea meel. Soovitan kõigile, alates u 8. eluaastast.
* Tegelikult ma olen ju ühte sellist imelist avara maailmatajuga Ameerika inglise keele ja kirjanduse õpetajat kohanud (ja teistsugusi ameerika õpetajaid ei olegi kohanud), nii et miks ei peaks neid siis rohkemgi olema... mõnes piirkonnas ilmselt ongi ja igal pool on ehk mõni selline kool päriselt ka olemas.
Tükk aega hiljem lisatud. Oma poja käitumisi ja mõtteavaldusi jälgides sain aru, et see populaarsuse teema on Eesti koolis ka ikka täitsa olemas, ilmselt on alati olnud. Me lihtsalt elame mõnevõrra eraldatuna kõrvuti justkui eri maailmades ega pane tähelegi, kuidas ka asjalood kellegi jaoks on. Kellegi jaoks on see uus arusaam. Maailm on iga päev uus.
Sisukat pühadeaja jätku ja mõnusat endassesüüvimist
soovides,
TJT
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar