Nüüd ma ütlen pojale, et jah, sul on õigus, see õpetaja käitus
halvasti, kui ta nii tegi või ütles. Kurjus on maailmas olemas ja see elab
inimeste sees. Rumalus, hoolimatus, kadedus, mõistmisvõime piiratus ja mitmesugused kontrolli teemad ja võimu avaldused on kõik
kurjuse lapsed ja need on meis kõigis vähemal või rohkemal määral esindatud. Õpetaja
on inimene nagu kõik teisedki. Selle inimese käitumise järgi me saame kurjuse
lapsed ära tunda, neile nime anda. Kui me need omadused teistes ära tunneme,
siis võtame selle teadmiseks. Ja meis endas on need samad kurjuse lapsed ja nendega
tuttavaks saada on kergem just teise inimese kaudu. Teise teguviisi vaadeldes
ja enda tundeid teadvustades on kerge näha, mismoodi kurjus avaldub ja mida see
inimene tunneb, kes kurjuse teele jääb. Kusjuures ma ise olen pärast sellist
teadaannet või kasvõi vaikset äratundmist palju kaastundlikum ja hoolivam selle
inimese suhtes, kes minu meelest midagi valesti tegi. Ja ma suudan olla palju
jaatavam oma lapse suhtes, kelle virisemine ju muidu pigem ära tüütaks või ka
abituse tunnet tekitaks.
Kui me tunneme ära väiksed argised kurjused ja need nimetame, pole
meil ehk vaja kokku puutuda suurte kurjuse avaldustega. Sellistega, millest nt
päevalehed kirjutavad. Tuleb küll tunnistada, et sellise hulga kurjuse
äratundmine ja nimetamine on minu jaoks veel pingutav ja vastumeelt tegevus.
Mida
aeg edasi, seda enam hakkan mõistma, milline tähendus on sisemisel rahul. Mitte
et seda oleks selle pärast kergem leida, vaid sellele vaatamata. Ja kuidas
selles olekus püsida kõigis oma tegemistes ja kontaktides. Kurjuse äratundmine ja nimetamine on mulle rahu leidmisel abiks.
Lugu musta ja valge hundi võitlusest on ka hea viis seda teemat
lapsele arusaadavaks teha.
TJT
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar