1. Koht. Asupaik võiks olla tore, looduslik. Ilma elektrita
on lausa suurepärane, sest lapsed ei saa siis telefoniakusid laadida ja
elavadki nädal aega ilma nutitamiseta. Läheduses võiks olla veekogu, et lapsed
saaks iga päev kohtuda kõigi stiihiatega, isegi kui külmaga ujuma ei isuta. Lõkke
tegemine on ju elementaarne. Maju pole vaja, telgis on toredam. Päris metsikut, ent siiski turvalist loodust võiks ka olla. Teadlik laagrikorraldaja teeb koostööd ka kohavaimuga. Mingi varjualune
peaks koledama ilma eest siiski olema.
2. Aeg. Suvel. Külmal aastaajal on lastega raske telkida. Optimaalne tundub olevat viis päeva, kuigi alati on nii neid, kes tahaks rohkem ja kauem, kui ka neid, kes kolmandal-neljandal päeva rasketest ilmaoludest väsivad ja koju lähevad. Inspireeriv laager on ka emotsionaalselt väsitav, sest elamusi on väga palju. Ja kes siis laagrisse magama läheb.
3. Inimesed. Minu meelest on ideaalne, kui laagris osaleb
kuigivõrd lapsevanemaid, kes kõik annavad oma vabatahtliku panuse, et asjad
sujuks. Keegi teeb süüa, keegi käib lastega ujumas või mängib palli. Keegi korraldab
tegevusi, viib kaugemale matkama. Keegi hoiab suurematel asjadel silma peal ja
keegi aitab lahendada erimeelsusi. Ja selleks, et niisuguse üsna vabavormilise
laagri turvalisust hoida, kulub täiskasvanuid rohkem kui tavalistes
lastelaagrites. Heal juhul osalevad ka laste armastatud targad ja toredad õpetajad
(ma mõtlen seda täiesti siiralt, waldorfkoolide õpetajate hulgas on nii tarku
ja toredaid, et mina otsin viimastel aastatel oma pojale sõpra kaasa, et ta
ikka kindlasti sooviks osaleda ja et mina ka sellest elamusest osa saaks; meie
lapsed armastavad ka neid toredaid täiskasvanuid). Ma olen endamisi ikka
vaimustuses neist 40...50+ inimestest, kes on oma elu pühendanud enese
arendamisele ja eks nad olnud ilusad juba selle tee alguseski.
Ilmselgelt on ideaalses laagris alla poolesaja inimese,
anonüümsuse asemel on isiklikkus. Suhted on väga olulised, neisse tuleb panustada.
4. Tegevused. Tegevusi peab kuigivõrd ikka pakkuma ka, aga
mulle meeldib, et lastel on ka endal võimalus otsustada, mida nad sel päeval
teha soovivad, n-ö tegevus sektsioonides. Mõni laps soovib iga päev maalida ja
mõni palli mängida ja pole vaja sundida neid tegema seda, mis ei huvita, siis
on kõigil toredam, sest kõik teevad seda, mis neile meeldib. Nendes laagrites
on aegade jooksul ka näitemänge tehtud ja juuksuri õpetuse järgi patse punutud,
lisaks isetegevuse õhtu, kus soovijad esineda saavad. Ja ülejäänud lihtsalt
kuulavad-vaatavad, jällegi – ei ole vaja sundida. Selle laagri lapsed on just
tänulikud vaba aja võimaluse eest, sest tegevustes osalemine on ikkagi
vabatahtlik, mõni laps jälgib terve laagriaja tegevusi eemalt ja see sobib (ka sellise
lapse jaoks võib laager olla väga oodatud sündmus ja võimalik, et just selle
vabaduse pärast aktiivselt mitte osaleda, kuid passiivselt seda sügavamalt
ikkagi osa saada). Ja kui elatakse looduses, lageda taeva all, siis tuleb
kõigepealt kuulatada ka ilma, sest pikka aega vihma ja suure tuule käes olla ei
jaksa ning tuleb valida tegevusi, mida telgis teha saab (mis ei tähenda, et
jalgpall vihmas ei pakuks unustamatuid elamusi).
5. Eraldi nimetan ka lõkke ääres ette kantud õhtujutte.
Noorematele loetakse muinasjutte ja vanematele päriselu jutte. Parimal juhul
neid jutte muidugi jutustatakse, mitte ei loeta. Ja parimal juhul on neis
juttudes hingelist ja vaimset mõõdet, mis looduses elades omandab sügavama
tähenduse. Jutustaja isik on ka oluline, tema südame puhtus ja meele selgus. Sellistel
hetkedel on terve laager tihedasti koos ja kuulab vaikselt.
6. Toit. Sellises laagris kulub palju toitu ja
toidupoti suurus määrab ka laagris osalejate arvu. Mulle meeldis, et on kindlad
söögiajad, millest kaunikõlalise gongiga üle laagri märku antakse. Lastelaagri söögiajad
annavad turvatunnet pakkuva rutiini. Hommikusöök alati kell 9, oode kl 11.30,
lõuna kl 13.30, oode kl 17, õhtusöök kl 19 ja lõkkeleib lõkke ääres õhtul. Ideaalsel
juhul teeb peakokk iga toidu armastusega värskest enda kasvatatud toorainest,
pered toovad oma aiasaadusi. Iga laps võtab hommikupudru moosi laagrisse kaasa
ja need kõik pannakse jaokaupa ühisele lauale. Sisseseatud köök ja korralik
suur välipliit teeb elu palju mõnusamaks ka kokale.
7. Muud rutiinid. Iga päev algab päeva ettevaatega pärast
hommikusööki ja lõpeb päeva tagasivaatega pärast õhtusööki. Ettevaates pakutakse
tegevuste võimalusi ja igaüks saab otsustada, mida tema sel päeval teha soovib.
Päeva tagasivaates räägitakse sellest, mida keegi päeva jooksul koges ja vajadusel
võetakse ka probleemid arutusele. Laagri esimesel kogunemisel on mõned inimeste
ja paigaga tutvumist võimaldavad mängulised tegevused (nagu rühmitumised ja reastumised
vanuse ja kodupaiga jms järgi, laagrialalt erinevate objektide, nt erinevate
puuliikide jms otsimised). Laagri lõpetamisel on küsimusteks, mis meelde jäi ja mida võiks järgmisel aastal teha teisiti. Need ette- ja tagasivaate kogunemised on kõigile kohustuslikud,
aga osaleda võib ka passiivselt, oleks ületamatu piin kuulata, kui kõik peaks
pikalt kõnelema. Väikesed töötoimkonnad on ka selle laagri osa, sest me kõik vajame
maiste inimestena toimides toitu ja on täiesti asjakohane, kui kooliealine laps
ka mõne lihtsa toimetuse teeb, samas on nooremad väga õnnelikud näiteks hagu
korjates.
Sellises maailmas tahangi elada ja selline maailm tahan ise olla. Kõike kaunist Sulle ka!
Sellises maailmas tahangi elada ja selline maailm tahan ise olla. Kõike kaunist Sulle ka!
TJT
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar