esmaspäev, 18. juuli 2016

Raamatust ellu astudes

Kui kellelgi peaks olema küsimusi lastele loetava kirjanduse moraalsete väärtuste kohta, siis Marina Eberth kirjutab siin teadusuuringutele tuginevalt, et laps samastub väga tugevalt raamatutegelastega (Holistika Instituudi lehel ja Salasõna blogis on veel palju lugemist). Kuni seitsmenda eluaastani elab laps oma maailmas ja võtab ka kirjanduslikke olukordi tõesena, need ongi tema jaoks päris reaalsus. Kui ta saab samastada end õilsate ja headega, muutub ise selliseks. Poisid võiksid kuulda rüütlilugusid ja tüdrukud ilusaid lastejutte, kus alati hea võidab. Hea võit annab usku ja lootust, et selles maailmas on võimalik hakkama saada.

Me vajame täiskasvanuelus selles maailmas väga hädasti usku ja lootust, vahel ei ole ilma selleta üldse võimalik midagi ette võtta. Ja see maailm, mille praegused lapsed päranduseks saavad, on suht nigelas seisus (struktuuride surve, keskkonna olukord, kõiksugu võõrandumised). Ilma lootuseta pole ju üldse mingit võimalust ja see loob aluse destruktiivsele käitumisele. Kui nagunii on elu ümberringi lootusetult vilets, siis pole vahet, kui kehvasti me ise talitame, nagunii on hull ja sitt sitta enam kehvemaks ei tee. Siit saab alguse moraalne allakäik, mis mõjutab kõike ümbritsevat. Alati saab olla veel hullem, ütleb optimist ühes vanas anekdoodis (kus pessimist leiab, et enam hullem olla ei saa). Mina ei taha teada, kuidas saaks maailmas asjad olla halvemad, seepärast ma küsin ikka: kuidas saaks olla veel parem? Mõni asi on juba/veel hästi ja sealt saab minna edasi veel paremaks.

Ma olen raamatu teemasildi all kirjutanud paljudest raamatutest, kus mina olen seda head leidnud. Neid raamatuid, mille mina olen välja praakinud, on ikka kordades enam. Ma ei kirjuta neist, ei loe neid ette ja kuni sain, hoidsin need enda lastest eemal (esimesed kuus-seitse aastat ikka, siis valisin mina lastele raamatuid). Suur osa tänapäeval kirjutatavast tegelikult ei vääri jõudmist laste lugemislauale, sest nad ei loo maailma paremaks, vaid pigem vastupidi. Vastutustundlikke valikuid! Me loome maailma iga oma valikuga, kas me seda teadvustame või mitte.

TJT

Kommentaare ei ole: