Igal juhul ma mõtlesin ka selle tütre teadaande üle järele ja
hiljem rahulikumal hetkel tunnistasin, et tal on selles asjas õigus. Ja et ta
on ühtlasi nii vana, ikkagi 14 juba, et minu kasvatamiste aeg ongi möödas, nüüd
tal on aeg hakata ise ennast kasvatama. Ma jätan endale ainult õiguse seada
talle mõningaid piiranguid, kuni ta on 18 täis.
See piirangute teema on muidugi väga keeruline, minu jaoks
küll. Kord ammu sattusin ühel üritusel harjutusele, kus üks osapool pani oma
käe rusikasse ja teine võttis selle oma pihkude vahele. Esimene inimene pidi
nüüd oma rusikas käe teise pihkude vahelt välja libistama. Mina hoidsin teise
kätt kindlalt oma pihkude vahel. Kuna randme juurest läheb labakäsi laiemaks,
siis on võimalik nii hoida, et olulist valu tekitamata teine inimene oma kätt
kätte ei saa (hoidmise ajal pole valus, aga kui tahad kätt vabastada, siis on).
Teine inimene tükk aega proovis ja nii jäi, ta ei hakanud endale haiget tegema
ja mina ei lõdvendanud haaret. Siis ma sain teada, et see harjutus kirjeldab
teismeeas lapse ja vanemate vahelist olukorda. Lapse osa on vabastada end vanemate
haardest. Vanematel on ka tähtis roll: laps tuleb vabaks lasta. Kui vanem ei
teadvusta, et tema töö selles on laps vabaks lasta, siis tal on palju
võimalusi last kinni hoidma jäädagi, nii et vabaks saab ainult läbi suure valu
või siis üldse mitte. See oli väga mõtlemapanev koht ja jäi mulle hästi meelde,
kuigi tollal mu enda laste teismeiga oli vähemalt emotsionaalses mõttes
kaugemal kui mu enda oma (võimalik, et poeg polnud veel sündinudki). Ideaalne viis
seda harjutust sooritada oleks sujuvalt ja kaunilt, vastastikuses koostöös. See
harjutus on mul viimasel ajal jälle meelde tulnud, märgi ja hoiatusena.
Päris paljalt põllu peale ma muidugi ei taha neid jätta. Meenutan
aeg-ajalt ka lastele, et mu soov on, et nad saaks N aasta pärast iseseisvalt
oma eluga toime (minu jaoks on selleks murdepunktiks Kuusõlmede aeg, need teevad
täistiiru 18 a ja 7+ kuuga, siis on aeg jätta seljataha kõik, mis enam ei teeni
ja minna vastu uuele ja tõelisemalt enda omale; see on ka iseseisvumise aeg ja oh üllatust, selles eas või
tegelikult aasta hiljem nad ju gümnaasiumist ellu astuvadki). Mida siis
iseseisvaks toimetulekuks vaja? Minu jaoks on väga tähtis, et nad suudaks ise
oma elu korraldada ja ise enda järelt koristada. Ise oma asju pakkida. Reisile nad
pakivad oma asju juba aastaid ise (me arutame koos läbi – kui on ikka nädalaks
telkima minek, siis uurime koos selle koha ilmateadet ja ma aitan mõelda, et kõik vajalik
kaasa saaks). Põhimõtteliselt mulle ei sobi variant, et ema pakib midagi kaasa.
Treeningvarustuste jms asjus nad peavad isaga nõu. Ma ei arva, et inimene peaks
üksi kogu oma eluga toime tulema. Mina arutan oma küsimusi paljude inimestega
ja need suhtlused aitavad mul endas selgusele jõuda ja paremaid valikuid teha. Ja ma ise olen siiralt rõõmus, kui
saan kellelgi teisel aidata tema elu küsimuste üle järele mõelda.
Koos me oleme palju nutikamad ja ise teeme oma elu parimad
otsused.
TJT
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar