esmaspäev, 9. veebruar 2015

Ilusad/koledad raamatud

Ma võtsin raamatukogust tütrele mh Aidi Valliku „Kuidas elad, Anni?”. Ise lugesin läbi ja lapsele ütlesin tema küsimise peale esimese hooga, et mulle see raamat ei meeldi. Siis viisin raamatu tagasi ja ütlesin, et tegelikult on see kirjanduslikus mõttes hea raamat ja omal ajal on see omajagu meediakajastust ka leidnud. Aga teemad on karmid. 14-aastase peategelase (sisemised, mitte tegelikud) probleemid kodus viivad probleemideni koolis, suitsetamise, alkoholi tarvitamise ja peagu et ka narkomaanini. Sekka kurvavõitu juhusekssuhe  ja segased rasked tunded. Rääkisin sellest kõigest tütrele vähe pikemalt ja soovitasin lõpetuseks, et loe seda siis, kui Sulle tundub, et maailm on väga nõme ja ema täitsa mööda (ikka tuleb ette). Ta arvas, et praegu on tal kõik piisavalt hästi ja ta ei pea seda raamatut lugema. Mingit otsa pidi ma sooviks, et tal seda vajadust ei tulekski. Maailm on täis ilgust, mida ise ei tahaks kogeda ja lapsele ka ei sooviks. Kõik ei vajagi selliseid kogemusi.

Samas teeb mind veidi nõutuks ja kurvaks, et eesti noortekirjanduses on kerge leida rasket, samas raske leida sügava ja targa sisuga raamatut. Meie laste oluline info maailma kohta tulebki minult. Ma võin tunde pajatada, mida ma asjadest arvan ja nemad on tänulikud kuulajad. Aga see on ikkagi väga ühekülgne, sest minul on ainult minu piiratud elukogemus. Ja minu head ja targad sõbrad räägivad ka üsna sarnaseid jutte. Ma sooviksin neile avaramat maailma ja rikkalikke teadmisi elust, ilust ja armastusest, aga paljud headki raamatud on ikka nii koleda sisuga. Trööstitud. Kus need ilusad raamatud on, mida me soovime ja vajame?

Väga tänan, kui tead juhatada mõnd mõnusa sisuga 13-aastasele tüdrukule või 9-aastasele poisile sobivat raamatut! (Ise olen siin blogis soovitanud Tomuskit ja Priilinna, Helga Nõud ja veel mõnda, kõik leitav raamatu teemasildi alt.)

TJT

Kommentaare ei ole: