laupäev, 5. aprill 2008

Kooliküpsus

Viie lapse ema, neuroloog ja waldorfmeditsiini arst dr. Anne Silbaum pidas Keila kultuurikeskuses loengu kooliküpsusest. Rohkete näidete varal kirjeldas ta põhilisi kooliküpsuse tunnuseid.
1. Kooliküpse lapse keha, eriti jäsemed alates jala- ja käelabast on veninud pikemaks, käsi ulatub üle pea kõrvani. Kolmanda-viienda eluaasta paiku on elujõud ametis keha siseorganite ehitamisega, mis "nähtavalt" väljendub mh ka lapse suures loovuses ja kujutlusvõime rikkuses.
2. Hambad on hakanud vahetuma (lapsel on tulnud esimesed jäävhambad: tagumised purihambad ja/või lõikehambad). See on oluline näitaja, sest hammaste tulekuga vabaneb suur osa elujõude keha ülesehitamise tööst ning see jõud läheb abstraktse mõtlemise käsutusse. Nüüd on paras aeg hakata last lugema õpetama. Varasem lugemaõpetamine kulutab liigselt elujõude ja see kajastub elu teise poole tervises või selle vähesuses.
3. Koolilaps on võimeline abstraktselt mõtlema ja mäletama.
4. Sotsiaalne kooliküpsus väljendub laste omavahelistes suhetes, võimes õpetajaga arvestada ning suutlikkuses vaikselt koha peal istuda. Paigalistumise võime ei pea päris valmis olema kooli mineval lapsel, vaid teise kooliaasta lõpuks - kolmanda alguseks. Esimesel kolmel kooliaastal on üsna tugev veel kehaline intelligentsus, mis väljendub jäljendamises. Waldorfkoolides õpetatakse mh ka kõnet kehalise tegevuse kaudu. Dr Silbaum kirjeldas, kuidas Tartu waldorfkoolis käivad teise klassi lapsed kevadel vilja külvamas, hilissuvel võetakse see käsitsi üles, pekstakse, jahvatatakse käsikivil ja tehakse leivaks. Selliselt "mõistab" tegevust kõigepealt keha, siis tõstetakse see teadmine kehast keelde. Selline orgaaniline õpe on inimesele terviklikku arengut silmas pidades parim ja waldorfkoolis käivad lapsed ei närtsi varakult liigse intellektualiseerimise tagajärjel, nagu see on tavaline tavakoolis käivate laste puhul. Närviarst näeb ju kooliga äravaevatud lapsi teise pilguga kui meie ülejäänud. Tavakool teebki nii mõnegi lapse haigeks, olgu siis vaimselt, hingeliselt või kehaliselt.
5. Osavus ja keeleline väljendusvõime. Esimesel seitsmel eluaastal on lapse põhitööks keha kasvatamine ja seetõttu oleks eriti oluline pakkuda talle keha arenguks sobivat keskkonda: käia lapsega looduses, turnida palkidel, lasta ronida jms. Looduses on ka silmale sobivat tööd - vaadata lähedale ja kaugele, üksikut ja üldist, nii nagu ise tahad, mitte nagu tv-operaator ette paneb. Palju tervislikum kui telekavaatamine. Koolimineja peaks suutma ühel jalal ja hüppenööriga hüpata, poomil tasakaalu hoida ka tagurpidi käies jms. Keha tasakaaluoskus on aluseks hilisemale hingelisele tasakaalule. Kõnes peaks laps olema suuteline kuuldud jutukest uuesti jutustama ja häälikuid õigesti ütlema.
(Tipp Ja Täpp)

Järgmine waldorfpedagoogika loeng toimub Keilas neljapäeval, 10. aprillil:
kell 18-20 loeng „Lapse ja lapsevanema suhted", lektor prof. Ülo Vooglaid
kell 20-21 kunstilis-praktiline töötuba: „Musitseerimine väikekanneldel", juhendab Helle Suurlaht

Kommentaare ei ole: