teisipäev, 10. juuni 2008

Lasteaiatee -- eluvõitluse algus on see

Kõlab nagu riimike minu lasteaiapõlvest... Tegelikult turkas selline mõte mulle pähe titapoisi lasteaia vastsete vanemate koosolekul. Meile jagati tutvustavad brošüürikesed ja papred, kus peal tervitus Rooma Klubilt: "Tulevik kuulub nendele, kes teistest paremini õpivad juhtima oma arengut". Ilus mõte muidugi õppida juhtima oma arengut. Sellega olen väga päri ise ka. Püüan iga päev sinnapoole, et paremini juhtida oma arengut.
Mind häiris tolles motos see sõnapaar "teistest paremini". Mina pole iial tahtnud midagi kellestki paremini teha ega kellestki parem olla, kuigi ma olen mõne mõtlemisvõistluse auhinna üle rõõmustanud, see kõditas eneseteadvust. Aga ma siiski ei taha olla kellestki parem. Paremolemine ei rõõmusta mind sugugi. Mul pole mõnus näha, kuidas kellelgi on halb või halvem. Ja mind kurvastab, et minu lapse lasteaias on kõige tähtsamaks asjaks võidelda tuleviku pärast, krabada see kellegi eest ära. Kelle eest? Kas nende eest, kes pole õppinud end ja oma arengut nõnna hästi juhtima?
Võitjate ühiskonda pole olemas. On olemas ühiskond, kus on mõned võitjad ja hästi palju kaotajaid. Või ühiskond, mis maksimaalselt arvestab kõigi heaoluga (aga mõndasorti võitmise tähenduses keegi ei võidagi).
Kindlasti on palju inimesi, kelle areng heaolu tingimustes peatub, ja selle klausli pärast ma aktsepteerin, et vaesus, haigused ja hädad peavad olema, et inimkond võiks praeguselt tasemelt kõrgemale tõusta. Aga neid hädasid pole küll vaja kunstlikult juurde luua. Hädasid on maailmas juba täitsa piisavalt niigi. Võitlemine on alati kellegi arvel. Millegi arvel. Seal, kus teiste arvelt võidab inimene, kaotab ühtsustunne ja tasakaal.
Mina näen pigem seda, kuidas Eestis kümnete, võibla sadade tuhandete inimeste elu takerdub olude taha. Nende valgus ei saa särada, nende isiksus avarduda. Nad hoopis tuhmuvad ja kuhtuvad. Sest nende esmased vajadused on rahuldamata või kulub kogu nende jõud selleks, et lihtsa eluga toime tulla. Ja arenguks enam jõudu üle ei jää.
Ja lasteaiast saati õpetab suur osa meie ühiskonnast oma lastele, et tähtis on kellestki ette jõuda. Parem olla ja võibla ka ära teha - kui muul viisil ette ei jõua. Sest põhiline on olla parem.
Tipp Ja Täpp

Kommentaare ei ole: