laupäev, 5. jaanuar 2008

Ruttu targaks!

Üks ema kurtis, et tema nelja-aastasele lapsele ei õpetata lasteaias lugemist. Sest tore oleks ju, kui laps õpiks varakult lugema ja saaks kõik lasteraamatud läbi lugeda. Lugemine avardaks maailma, paneks kujutlusvõime tööle. Niisiis peab ta hoidja nüüd selle töö ette võtma. Sest selge on, et lapse võimed veaks lugemaõppimise välja küll. Ja arvutamist nad seal ka ei õpi, vähemalt mitte korralikku liitmist ja lahutamist. No kümne piires ta saab juba hakkama ka, kodus õppis. Aga ikka rohkem oleks vaja. Ja küsis, et kas meie varsti kuueseks saav laps juba loeb.
Mina vastasin, et mina pole talle veel ametlikult lugemist õpetanud. Koolini veel tubli poolteist aastat aega. Lapse kõikidele küsimustele muidugi vastan, vahel ta küsib lugemise kohta ka, et kas siin on kirjas see sõna või sõna kas algab selle tähega vms, vahel niisiis natuke ikka tegeleme. Aabitsaid on talle mitu tükki kingitud, neid oleme ka koos vaadanud. Tähed ta õppis pooleteiseselt selgeks, sest mina olin siis haige ega jaksanud lapsega tegelda, lugesin pikali ja tema siis küsis, et mis need sellised on. Aga ametliku lugemaõpetamisega ma pole veel alustanud.
Mulle tundub, et peale intellektuaalsete võimete on inimeses veel hea hulk mitmesugust potentsiaali. Ja inimeseksolemine pole selle kõige juures mitte nii vähe tähtis, et sellega täiskasvanueani oodata (mulle tundub, et vähemalt Tallinna kandis sageli mõeldakse, et kõigepealt laps lugema-kirjutama-arvutama, muu on kõrvaline ja üldiselt tahaplaanile ta jääbki). Igapäevast teadlikku iseenese tunnetust saab harjutada titaga, väiksemat mõttetegevust kolmeaastasega, selleks pole mingit kirjaoskust vaja. Ma arvan, et mõelda osati juba ammu enne kirjakunsti leiutamist, iseasi, et ega tänapäevalgi suur osa inimesi ei mõtle, vähemalt mitte omi mõtteid. Suur osa inimesi ise justkui ei tunne, mitte omi tundeid, vaid neid, mis nad vanemate kaudu või mõne kunstiteose vahendusel on õppinud. Minu meelest võiks neid asju juba väiksele lapsele õpetada. Iseenda mõtteid mõtlema ja oma tundeid tundma. Inimeseks ja iseendaks olemist.
Suurepäraste intellektuaalsete oskuste kiireks arenguks on kooli(eelne )aeg hea aeg küllalt.
Tipp Ja Täpp

Kommentaare ei ole: