Arst: Tere! Räägi, mille üle sa kaebad.
Mina: Igav on.
Arst: Millal ja kuidas see juhtus?
Mina: Oh arst, kas sa ei tea, kuidas igav hakkab?
See on kahekõne mu poja töövihikust, arsti osa on ette
kirjutatud ja teine pool tuleb ise täita. Meil oli lõbus (temal seda omaette teha ja minul pärast lugeda). Vahel meil on pojaga
ka lõbus koolitöid teha. Vahel ei ole. Rohkem tundub see sõnnikuveona, selle
emotsionaalse raskuse pärast. Tänan siis võimaluse eest aidata pojal tema emotsionaalse puhastuse tööd teha. (Kui seda igapäevaselt ei tee, lähevad probleemid kuhja ja ongi ühel päeval depressioon platsis.)
Ma olen siin varem
kirjutanud, et tore on lapsega koos kodutöid teha. Mingi eesmärgipärane piiritletud
lühiajaline tegevus. Tegelikult see ei ole tore, et noorel lapsel on vaja kodus
koolitöid teha. Enamasti ei ole emadel-isadel vaba puhanud ärksat aega, et
lastega koolitööde tegemist nautida. Siis on see kohustus ja piin. Ja see teeb
laste vahele ka väga suure vahe sisse. Osa lapsi saab kodus abi, teise osa
vanemad on tööl, liiga väsinud, või ka töötud ja depressioonis (purjus). Ja millalgi
peaks kõik lapsed saama puhata ja mängida, huviringis käia ja vabalt maailma
avastada.
TJT
Samal teemal on selline
artikkel, kopin selle siia, kui ehk
tohib. Ott Anari mõtisklus on ka internetis selle viite alt leitav.
Õpetaja: ma
pole kusagil näinud nii üleväsinud, tüdinud ja õnnetuid lapsi kui Eestis
Riina Kangur, kirjanik-pedagoog
Delfi Rahva
hääl
21. veebruar
2015 15:21
Kooliõpetaja
ja kirjaniku Riina Kanguri sõnul ei ole ta kusagil näinud nii üleväsinud, tüdinud
ja õnnetuid lapsi kui Eestis. Kanguri hinnangul on selles süüdi Eesti
koolisüsteem, mis nõuab lastelt praegu liiga vara liiga palju.
Hoiatus:
võib isegi mõtlema panna.
Ma olen nüüd
omas mõttes vahutanud juba kolm nädalat selle Ott Anari artikli peale mõeldes.
Ilmselt hakkas vaht üle ääre tungima, sest tunnen, et pean ka midagi sellest
vahust paberile panema.
Kõigepealt - ma olen töötanud koolis Kanadas, Soomes ja Prantsusmaal ja
mitte kusagil pole näinud nii üleväsinud, tüdinud, õnnetuid lapsi kui Eestis.
Töö, töö ja veelkord töö, soovitab noor õpetaja. Ah et eluks ettevalmistus? Ah
et selline see elu siis ongi, töö, töö ja veelkord töö?
Ma ei tea, kas ma
tahangi siis enam elada, mõtleb üks noor inimene. Teine maitseb
narkootikumi ja leiab –
ah sa poiss, nii tundub elu vähe ilusam!
Kolmas valab oma tüdimuse ja viha teiste peal välja.
Seitsmendas-kaheksandas klassis ei taheta enam kooli minna, kibedus ja
tüdimus elu suhtes on üle pea kasvanud. Ja siis nad lõugavadki, sest kõik on
üle visanud. Vanemad, õpetajad,
kool, ühiskond. Mida nad kõik tahavad?!
Ettevalmistada mind - milleks? Millekski veel hullemaks, mis tulemas on?
Persse, ma võtan siis veel mis võtta annab, lõugan ja näpin nutitelefoni,
vaatan FB-s pilte ja laigin, sest varsti on sel kõigel nagunii lõpp. Näe, ema
ja isa tirivad veel töö koju kaasa, minu jaoks neil aega pole... aga õnneks on
mul sõbrad ja nutitelefon. Muidugi ma tahaks ema ja isaga mägedesse suusatama
minna, või jalutama, või lihtsalt nendega koos olla, diivanil lösutada ja teineteise
lähedust nautida. Aga emal-isal pole aega, töö on tähtsam. Mina küll sellist
elu ei taha, ma katsun kuidagi selle põhikooli lõpuni venitada ja siis tõmban
ma siit nahhui, Soome, Rootsi või Norrasse, seal makstakse töö eest korralikku
palka ja mul jääb aega ka oma tulevasele perekonnale, lastele. Sest
oma
lastele ma küll
sellist elu ei taha.
Neli huviringi? – küsib Ott Anari.
Ma küsin selle peale – Miks ainult neli? Laps peaks tegelema spordiga – ta
peaks oskama ujuda, tennist mängida ja oleks tore, kui ta vähe suurema palliga
ka vastu pead ei saaks; siis peaks ta oskama ka mingit pilli mängida –
klaverit, viiulit, kontrabassi; ka peaks ta oskama tantsida, joonistada...
Niimoodi kasvab harmooniliselt arenenud, õnnelik inimene, kes oskab tulevikus
seda traditsiooni jätkata, ja nii kasvab peale järjest õnnelikke põlvkondi ja
ühiskond õitseb.
Ott Anari tahab selle aga juba eos maha materdada. À la – ei saanud mina
seda ja miks siis tänapäeva lapsed peaksid saama?! Mul oli karm ja raske, aga
näe – elus olen! Kurat, elu ongi üks suur sõnnikuvedu, saage aru juba!
Ei, mina Ott Anariga nõus ei ole. Lastel
peab olema ka lapsepõlv.
Lapsepõlv
peaks sisaldama ka huviringe, minu pärast olgu või iga päev
üks huviring, laps peab harmooniliselt arenema ja see tähendab seda, et tema
päeva kuulub nii õppimist, sporti, kauneid kunste kui lihtsalt lõbu.
Kui minu lapsed Kanadas kooli läksid, siis olid seal algkoolis kodutööd
keelatud. Jumal tänatud, et olid (on praegugi, Jumal tänatud). Nad said käia
balletitundides, ujumas, tennist mängimas ja suusatamas. Ma käisin lastega
pargis jalutamas. Lapsed
tahtsid kooli minna, sest koolis oli huvitav
ja lõbus.
Me kolisime tagasi Eestisse ja nad alustasid oma õpinguid Tallinna
eliitkoolis. Mu väike üheteistaastane tütar tegi koduseid töid õhtul poole
kaheteistkümneni välja. Poole kaheteistkümneni öösel! Tuli koolist, alustas
kohe koduste tööde tegemisega ja istus laua taga poole ööni välja! Ei mingeid
balleti- ega klaveritunde enam! Ei mingeid ujumis- ega vettehüpete treeninguid!
Töö, töö ja veelkord töö! Kuu ajaga sain ma aru, et
sellist elu ma
küll oma lastele ei taha ja me kolisime ära Soome. Lapsed said lapsepõlve
tagasi. Ja neil oli jälle aega harmooniliselt areneda.
Mu kaks vanemat tütart on end ise ülikoolist läbi koolitanud, cum laudega
lõpetanud, Brüsselisse tööle saanud.
Mu kahel teisel lapsel nii hästi ei läinud, sest me olime sunnitud tagasi
Eestisse kolima, neil tuli oma õpinguid Eesti koolisüsteemis jätkata. Ja see on
kõige hullem, mis ühele teismelisele pärast normaalset Soome kooli juhtuda
võib. Üks mu noorematest lastest võitleb siiani sügava depressiooniga.
Eluks ettevalmistus peab olema nauditav, selline, et ma tahan elus püsida,
edasi õppima minna, ühiskonnale kasulik olla. Lapsi teha ja kodu luua.
Õppetund koolis peab olema niimoodi ülesehitatud, et koduseks tööks polegi
enam midagi jätta, või kui, siis õige vähe ja õige harva. Eesti
koolisüsteem ja ühiskond nõuab lastelt praegu liiga vara liiga palju.
Miks sa oma aega ei planeeri? – küsib Ott Anari.
Laps ei peagi oskama oma aega planeerida, selleks on tal vanemad olemas.
Laps ei pea veel 14-aastaselt mõtlema, et see elu üks suur töörügamine vaid
ongi. See tekitab temas hirmu, stressi, nõutust – selleks ta sinna nutitelefoni
imbub, seal saab aja maha võtta, seal ei ähvarda keegi koleda, töörügamist täis
tulevikuga.
Ei maksa minust valesti aru saada – nutitelefone koolis ma ei õigusta.
Igasugused nuti-mänguasjad, ka telefonid, tuleks juba hommikul kooli sisenedes
lastelt ära korjata. Aga mitte selleks, et nad saaks paremini tööd rügada, vaid
selleks, et need pisikesed kuradid neid huvitava koolipäeva jooksul ei segaks,
sest koolis on niigi tore ja vahva olla, milleks veel nuti-mänguasju vaja on!?
Me ei kasvata lastes ei vastutustunnet ega armastust teadmiste vastu, kui
laseme neil vabalt nuti-vahendid kooli kaasa võtta ja siis pahandame nendega
sellepärast, et nad seda teevadki! Ka ei kasvata me ei huvi ega armastust
tarkuse vastu, kui me neid selle tarkusega enneaegu üle koormame, kui ei nende
füüsis ega vaim veel selleks valmis pole.
Kui me tahame ehitada õnnelikku, sõbralikku ja helget tulevikku, siis tuleb
meil tõepoolest mõningad väärtused ümber hinnata. Eriti laste kasvatuse ja
koolisüsteemi osas.
Ott Anari virutab vihaselt: elu ongi karm, tööd tuleb rügada kogu aeg ning
seda isegi koju kaasa võtta. Ja minul tekib küsimus: kelle peale ta õieti
vihane on? Mulle tundub, et oma karmi ja näruse elu peale, sest selline mõte
jookseb nagu artiklist läbi, et miks ainult mina?! Las teised ka kannatavad! Ja
mida varem need lapsed kannatama hakkavad, seda parem. Läbi raskuste tähtede
poole...
Aga tähtede poole saab teistmoodi ka, ilma viha ja parastamiseta. Hoopis
rõõmsalt, sõbralikult, heatahtlikult ja targalt. Võiks ju proovida? Kuhu see
selline arulage rügamine meid inimestena seni viinud on?
Ja veel üks muhe
lugemine üheksandikult, kes ei soovi eliitkooli minna. Selle ma saadan oma tütrele meili peale, et ta näeks, kuidas ka võib.
Ja veel üks gümnaarsiuminoore
artikkel koolist: istumisest, mediteerimisest ja algklassilaste eneseabist.
TJT